Saturday, October 5, 2013

Strategi Pemasaran

Teks: Nurnadia Md Jaini
Sumber : Urus Sendiri SOHO Anda

Bismillahirrahmanirrahim.
   Alhamdulillah. Hari ini masih berpeluang meneruskan tugasan yang masih terbengkalai. Baiklah. Hari ini saya ingin berkongsi sedikit apa yang saya baca dari buku Urus Sendiri SOHO Anda mengenai Strategi Pemasaran.
   Dalam apa-apa sahaja bidang perniagaan kita ceburi, kita perlulah merancang dengan teliti dan strategi pemasaran merupakan salah satu perkara yang perlu kita titikberatkan. Strategi pemasaran ini penting untuk kita mengangkat pernigaan kita dan mempromosikannya kepada bakal-bakal pelanggan kita nanti.
   Dalam buku ini, terdapat 2 kaedah pemasaran yang boleh diaplikasikan olleh kita. Kaedah-kaedahnya adalah seperti berikut :
1. PEMASARAN INTERNET
    Contoh pemasaran internet adalah seperti laman web, blog (seperti apa yang saya cuba aplikasikan untuk perniagaan saya), Forum online, laman web sosial dan pemasaran melalui email.

2. PEMASARAN KONVENSIONAL
    Contoh pemasaran Konvensional pula adalah pasar malam, ekspo atau pesta, kad bisnes, networking dan melantik agen.

   Bagi contoh strategi perniagaan yang kita hendak lakukan tidak perlu diterangkan dalam rancangan perniagaan. Kita boleh terangkan secara terperinci selepas kita pilih strategi pernigaan kita. Contohnya, sekiranya kita  pilih  untuk memasarkan perniagaan kita melalui internet kita boleh menyediakan manual ringkas cara untuk untuk kita pasarkan produk kita. Dalam manual tersebut kita boleh nyatakan langkah-langkah untuk kita promosi produk kita secara lebih terperinci tetapi mudah difahami. Jadi, setiap kali kita mahu memasarkan produk kita dengan medium tersebut kita boleh rujuk kembali manual yang telah kita buat.
   Semoga perkongsian ini dapat membantu anda memulakan perniagaan anda.

Salam kasih sayang..NAdia
Wassalam

No comments:

Post a Comment