Friday, October 4, 2013

Lahirnya Zara..Part 1

Teks: Nurnadia Md JAini

Bismillahirrahmanirrahim.
   Usia Adam ketika itu sudah 1 tahun setengah. Adam sukakan baby. PAntang nampak baby dia akan peluk dan cium. Seolah-olah terlalu sayang dengan baby dan terlalu inginkan teman bermain di rumah. Dari situ, saya berhajat untuk menambah seorang lagi zuriat sebagai teman si abang.
   Alhamdulillah, selepas membuat dua kali ujian kehamilan ia menunjukkan keputusan positif. Setiap hari saya bercakap-cakap dengan baby dan minta Adam bercakap dengan adiknya didalam perut saya. Adam bukan sahaja bercakap malah dia akan peluk dan cium perut saya seperti dapat melihat adiknya bermain dalam perut saya.
   Kandungan kali ini agak mudah dijaga. Semuanya sihat-sihat belaka. Hb saya, kenaikan berat, paras gula semuanya terkawal. Alahan juga tidak seteruk semasa mengandungkan Adam. 9 bulan mengandungkan Zara rasa sangat sekejap. Tak pernah lagi ditahan di wad. BErjalan pun laju sahaja ke hulu kehilir dengan kerja yag banyak.
   Naluri saya sejak mula membawa zuriat ini, jantinanya adalah sama seperti saya. Saya juga berangan-angan untuk ada teman. NAnti boleh pergi shopping sama -sama, boleh solat sama-sama, boleh berpakaian sama di hari raya dan macam-macam lagi. Bila scan doktor tidak dapat menjangkakan jantina secara pasti. Tapi doktor meramalnya sebagai perempuan. Hati sangat berbunga-bunga.
   Si adik ni juga sama seperti abang. Walaupun sudah tiba tarikh jangkaannya untuk melihat dunia masih belum mahu keluar. Zara dijangkakan akan lahir pada 6 Jun 2013 bersamaan denga tarikh ulangtahun perkahwinan saya dan suami. Tapi nampaknya Zara tak mahu keluar lagi. Adam pula sudah tinggal dengan neneknya sejak seminggu sebelum tarikh jangkaan Zara dilahirkan. Waktu itu, rindu bukan kepalang lagi pada Adam. Rasa nak paksa Zara keluar segera supaya saya tak jauh dari Adam dan Zara.
   10 Jun 2013 saya membuat pemeriksaan perut di klinik swasta. doktor mengesahkan air ketuban saya sangat sedikit dan menyarankan saya ke hospital. Saya masih bekerja waktu itu.(Tidak pohon cuti awal sebab pengalaman lahirkan Adam lewat)Saya pergi ke hospital pada hari yang sama dan ditahan di wad. Walaubagaimanapun, bukaan hanya 1cm. Pada malam pertama sakit memang ada tapi masih dapat tahan. Malam itu saya hanya pergi ke katil-katil pesakit lain dan menenangkan mereka yang sudah ada tanda untuk bersalin.

Bersambung..

No comments:

Post a Comment