Tuesday, October 15, 2013

Kain batik oh kain batik...

Teks: Nurnadia Md Jaini

Bismillahirrahmanirrahim.
   Saya bukanlah peminat tegar kain batik. Pakai tapi jarang-jarang. Sebelum ini saya tidak pernah ambil pusing tentang jenis-jenis kain batik. Sekarang sudah berubah. Saya mula mengintai-intai bisnes kain batik ini. Manakan tidak, cantik-cantik juga rupanya corak kain batik ini. Macam-macam corak unik dan menarik. Saya sudah jatuh cinta dengan kain batik. Semuanya bermula dengan bantuan untuk mak saudara yang ingin mendaparkan kain batik dalam jumlah yang banyak. Saya mula membuat 'survey' harga dan kualiti kain batik.
   Banyak tempat juga saya tanya dan akhirnya jumpa satu kedai yang bukan sahaja dapat beli kain batik dapat juga belajar jenis-jenis kain batik ini. Suka pula saya sekarang. Nak tengok tak koleksi yang saya dapatkan? Oh ya. Saya juga mula bisnes kecil-kecilan kain batik ini. Boleh juga kalau anda nak beli borong dengan saya dengan minimum pembelian 10 helai tapi gambar ini sekadar untuk cuci mata sahaja.













Beberapa corak yang sempat saya pelajari ialah suria pagi, analisa, gold, wayang kulit dan beberapa lagi. Cantikkan? unik dan menarik. Lagipun ini juga adat tradisi masyarakat melayu kita. Tak mungkin kita semua akan lupakan. Ok. Selamat mencuci mata ya.

Salam kasih sayang..Nadia.
Wassalam.

No comments:

Post a Comment