Thursday, October 3, 2013

LAhirnya Adam..Part 2

Teks : Nurnadia Md Jaini

Bismillahirrahmanirrahim.
   PAgi ini saya nak sambung sedikit lagi kisah tentang tentang kelahiran putera saya, Adam.
   Selepas saya ditukarkan bersama suami di Terengganu kesusahan saya berkurangan. Sakit saya berjaga. Alhamdulillah, semuanya berjalan lancar. Pada bulan terakhir saya, rasa rindu teramat sangat dengan keluarga di Perak datang menjengah. KAlau ikutkan perancangan, saya tidak akan balik ke PErak lagi sehingga bersalin. Disebabkan terlalu rindu saya mengajak juga suami untuk pulang ke Perak walaupun ketika itu hari sudah petang. Walaupun suami agak berat untuk mengikut kemahuan saya dia tetap membawa saya pulang ke PErak. Saya sendiri tak tahu kenapa hati begitu rindu sehingga menangis dibuatnya.
   Tarikh jangkaan kelahiran Adam adalah 20 April 2011 tapi walaupun sudah menghampiri 20 April masih tiada tanda-tanda Adam nak keluar melihat dunia. Semasa pemeriksaan dalam 19 April saya diminta untuk masuk ke wad kerana saya tidak dapat rasa pergerakan Adam. LEbih kurang dalam dua hari saya ditahan di wad tanda-tanda masih belum keluar. Adam masih sihat dalam perut. PAda hari saya akan keluar dari wad tanda darah baru ada. Jadi saya terpaksa meneruskan malam-malam di wad sehingga Adam keluar memandangkan tanda telah ada. KEluarga saya dari Perak telah datang sejak 18 April lagi. Disebabkan sehingga 20,21 April saya masih belum bersalin keluarga terpaksa pulang ke Perak kerana cuti ayah telah habis. Waktu itu rasa sedih tak dapat dibendung lagi. Ini kali pertama kali saya nak bersalin tapi mak tiada disisi.
   Hari berlalu, kesakitan hanya datang sekejap-sekejap. Syukur ada ma yang sanggup menjaga menantunya di hospital walaupun banyaj baju pelanggan yang perlu disiapkan. Ma saya tukang jahit baju. Hampir tiga hari menanggung sakit Adam masih belu mahu melihat dunia. Selepas pemeriksaan jalan tengah hari itu saya telah dibawa ke labour room. Bukaan sudah mengizinkan saya disorong ke labour rrom. Sudah tidak tertahan sakitnya.
   Sampai di labour room hati berdebardebar dan sangat takut. NAsiblah suami ada di sisi. KAmi bersama-sama mebaca Surah Yasin berkali-kali sambil saya mengerang kesakitan. Dalam pukul 9 lebih saya mula rasa yang Adam nak keluar sangat dari perut saya ni. BErmulalah episod usaha untuk mengeluarkannya dari perut ni. HAmpir juga saya perlu dihantar ke hospital besar kerana masa yang diberi hampir tamat. Dengan kemahiran doktor Adam berjaya keluar tanggal 24 April 2011 pukul 10.03 malam. Saya memang sangat tak bertenaga. Manakan tidak 3 hari tidak makan kerana menahan sakit.
   LAhirnya Adam ke dunia menitis air mata saya. Bukan sahaja bersyukur dengan kelahirannya tetapu juga mengenangkan kesusahan mak semasa melahirkan saya. Rasa nak menitis air mata saya sekarang bila teringat semula keadaan itu. Terima kasih mak atas kesuasahan mak melahirkan anak mak ni. Walaupun mak tak baca cerita saya ini saya akan jadikan coretan ini kenangan untuk saya abadikan selepas bergelar umi, sama seperti mak.
   Saya sekadar ingin berkongsi pengalaman saya melahirkan putera kesayangan saya. Tiada maksud lain. Setiap orang punya cerita yang berbeza. PAsti menjadi kenangan manis buat kalian tatkala teringatkannya. KEsakitan yang sementara itu sudah tentu untuk memperoleh hasil yang sangat indah iaitu zuriat kita sendiri.
   Salam kasih sayang..NAdia
Wassalam.

No comments:

Post a Comment