Tuesday, October 1, 2013

Lahirnya Adam..Part 1

Teks: Nurnadia Md Jaini

Bismillahirrahmanirrahim.
   Selepas mendirikan rumahtangga setiap insan pasti ingin merasa kehadiran zuriat sendiri. Tambahan pula naluri wanita saya yang sukakan kanak-kanak. Walaupun tinggal berjauhan dengan suami kami merancang untuk memiliki seorang cahaya mata sebagai penyeri hubungan kami.
   Sebulan kemudian saya disahkan hamil. Sungguh berbunga hati ini. Memang setiap pagi terpaksa menanggung alahan seorang diri kerana suami jauh nun di Terengganu. Saya pula masih bekerja di Perak. Memang mencabar. Beberapa kali juga terpakasa ditahan di hospital. Di kala suami jauh di mata ada pula sahabat-sahabat yang berhati mulia sudi membantu. Syukur padanya.
   Selepas 6 bulan lebih membawa Adam ke hulu kehilir, saya membuat keputusan untuk mengikut suami ke Terengganu disebabkan kerap jatuh sakit. Di PErak saya tinggal seorang diri di rumah sewa. Keputusan pertukaran saya agak cepat dan saya telah berjaya mendapat tempat di Terengganu ketika usia kandungan 7 bulan. Alhamdulillah. Tapi sedih di hati tidak terkira. Terpaksa berjauhan dengan mak dan ayah di PErak. Terengganu juga terlalu asing buat saya kerana hanya sekali sahaja saya pernah menjejaki kaki ke Terengganu sebelum berkahwin, iaitu ketika belajar dahulu.
   Walaupun berat demi suami saya gagahkan juga ke Terengganu. Alhamdulilllah, semuanya berjalan lancar. Saya berjaya ditempatkan satu pejabat dengan suami cuma bangunan pejabat lain-lain. Terpaksa menggunakan dua kereta ditambah pula kerja di unit saya memerlukan saya bergerak sendiri.
   Tunggu saya sambung esok ya cerita ini. Mata tak mampu bertahan lagi. Esok pun banyak tugasan menanti. Moga ada masa untuk saya selesaikan tugasan. Oh ya. Saya semakin suka menulis dan lebih laju idea yang keluar cuma mungkin agak 'tunggang-langgang'. Saya akan cuba baiki dari masa ke semasa.
Selamat malam.
Salam kasih sayang..Nadia
Wassalam.

No comments:

Post a Comment