Friday, October 4, 2013

Online ke Offline?

Teks : Nurnadia Md Jaini

Bismillahirrahmanirrahim.
  Bagaimana anda berhadapan dengan pelanggan anda yang cerewet? Pernah tak terjadi di mana semasa anda mempromosi produk anda kepada pelanggan anda dan dia menolaknya?
  Saya juga pernah mengalami keadaan ini semasa saya mempromosi secara online mahupun offline. Semasa saya berniaga di pasar, saya ada mempromosi sehelai baju kepada pelanggan saya, Puan X. Ketika itu, saya agak kecil hati dan malu apabila produk saya ditolak oleh Puan X dengan alasan produk saya mahal kerana saya hanya berniaga di pasar. Walaubagaimanapun, saya hanya tersenyum dengan kata-katanya. Setelah hampir masa untuk berkemas Puan X datang semula pada saya dan ingin membeli baju yang pernah saya promosikan kepadanya. Saya tetap menjualnya walaupun malu dengan kata-katanya yang agak kuat semasa menolak cadangan saya pagi itu.
   Saya juga pernah ditolak dalam perniagaan secara online. Tapi malunya sudah tentu tidak seberapa berbanding semasa cadangan saya ditolak oleh Puan X. Ini kerana, saya hanya membaca kata-kata pelangga saya secara online berbanding saya mendengar kata-kata pelanggan saya secara offline. Saya boleh membaca kata-kata pelanggan saya menggunakan nada yang lebih bershaja walaupun sebenarnya pelanggan saya menyindir saya. Saya tidak perlu melihat wajahnya yang menolak produk saya dan saya juga tidak perlu menunjukkan muka malu saya apabila produk saya ditolak. Jadi, saya lebih suka berniaga secara online berbanding secara offline walaupun konsepnya lebih kurang sama.
Anda bagaimana?
   Oh ya. Kepuasan perniagaan online dan offline adalah berbeza. Kedua-duanya punya kelebihan dan kelemahan masing-masing. Semuanya atasa individu itu sendiri. Ada yang pemalu lebih gemar berniaga secara online dan ada yang banyak cakap lebih suka berniaga secara offline. YAng penting, kita perlu tahu kelebihan kita sendiri.

Salam kasih sayang..NAdia
Wassalam.

No comments:

Post a Comment