Wednesday, October 23, 2013

Jom Rebut Peluang Tambah Ilmu

Teks: Nurnadia Md Jaini

Bismillahirrahmanirrahim...
   Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Menyayangi. Syukur dengan limpah dan kurnia dari Yang Maha Esa pintu hati ini terbuka untuk menambah ilmu yang tak pernah habis dituntut selagi nyawa dikandung badan. Tuntutlah ilmu hingga ke liang lahad.
   Ilmu ini terlalu luas. Tiada batasan. Semakin kita menuntut ilmu semakin rasa tak cukup ilmu tersebut. Ilmu dunia, ilmu akhirat, ilmu mendidik anak-anak, ilmu berniaga dan banyak lagi.
    Hari ini saya berdepan dengan situasi di mana perlu menaikkan semula semangat sahabat saya untuk meneruskan perniagaan yang baru beberapa bulan diceburinya. Ini pentingnya ilmu di dada. Sebelum kita mangambil keputusan untuk berniaga kita perlu sediakan mental dan fizikal kita sepenuhnya untuk menghadapi apa jua masalah dan rintangan yang bakal kita hadapi sepanjang perniagaan kita. Jika kita tiada ilmu kita memang akan cepat mengalah.
   Pada mula perniagaan saya, saya banyak laburkan duit untuk membeli buku-buku rujukan kerana saya memang 'zero' dalam dunia perniagaan. Tiada seorang pun ahli keluarga saya seorang peniaga. Ilmu yang saya perolehi hampir 100% dari hasil pembacaan sahaja. Walaubagaimanapun, hasil motivasi dari buku-buku yang saya baca saya cuba tetapkan hati. Saya juga tak menyangka sebenarnya saya masih mampu bertahan sehingga hari ini. Pada saya, ini semua sebab ilmu yang saya perolehi hasil dari pembacaan saya dari buku, bolg dan artikel-artikel pernigaan.
   Selepas kita memulakan perniagaan, kita perlu buang jauh-jauh satu sikap ini. Kita tidak boleh bertapi-tapi untuk mengubah diri kita. Maksud saya, kita tak boleh memberi terlalu banyak alasan untuk buat sesuatu. Perancangan yang baik dalam perniagaan akan menjamin perniagaan itu lebih lama bertapak dan mungkin akan terus bertambah maju. Semua ini kita akan dapat daripada ilmu yang kita cari.
   Apa beza ilmu dengan pengalaman pula? Tak dinafikan kadang-kadang orang lebih mementingkan pengalaman berbanding ilmu yang kita ada. Ini kerana, tak semestinya kita ada ilmu kita mampu praktikkan dalam perniagaan kita. Oleh itu, ilmu dan pengalaman pelu bergerak seiring. Sambil mempraktikkan ilmu sambil menjadikan ia pengalaman untuk masa depan juga. Dalam situasi tertentu pengalaman akan diambilkira bagi menetukan satu-satu keputusan. Saya bercerita kepada orang pun dengan pengalaman yang ada bukan semata-mata ilmu. Tapi pengalaman juga datang dari ilmu yang dituntut. Faham tak?
   Nak berniaga? Nak buka kedai? Nak tambah ilmu perniagaan? Nak mula belajar selok belok perniagaan? Jom saya bagi satu cara.





Anda boleh dapatka ilmu dari ebook ini untuk mulakan bisnes anda. Pake ini adalah promosi untuk bulan Oktober. Untuk mendapatkan pakej ini anda hanya perlu membayar RM100(harga asal RM130) dan percuma ebook 101 Idea Home Based Bisnes(Akan diterbitkan pada 30.11.2013). Ini lah salah satu pelaburan perniagaan anda atau anda ada pilihan untuk menyertai kelas online yang disediakan untuk penulisan blog dan membina fan page di facebook untuk perniagan anda.





Sebarang pertanyaan boleh terus hubungi saya ya. Saya sedia membantu anda yang ingin dibantu untuk memulakan perniagaan anda atau mengukuhkan perniagaan anda seperti saya. 
Selamat malam semua.
Salam kasih sayang... NAdia
Wassalam

No comments:

Post a Comment