Tuesday, October 8, 2013

Pemilihan Vitamin E anda

Teks: Nurnadia Md Jaini

Bismillahirrahmanirrahim.
   Bagaimana anda memilih Vitamin E untuk kesihatan tubuh badan anda? Diharapkan janganlah sekadar melihat label vitamin E dan terus membayarnya tanpa mengenalpasti terlebih dahulu vitamin yang terbaik. Pengambilan vitamin ini adalah untuk jangka masa panjang anda bukan untuk jangka masa pendek.
  Mengikut Dr. Bruce Miller bagi memilih vitamin E, anda perlu mendapatkan vitamin E dari sumber semulajadi. Bagaimana anda nak kenalpasti sama ada vitamin E anda dari sumber semulajadi atau tidak? Sebelum memilih vitamin E tersebut anda perlu lihat dahulu label pada bekas. Sekiranya terdapat huruf 'd' kecil ( d-alpha tocoferol) ia menunjukkan ianya dari sumber semulajadi. Manakala jika huruf 'l' atau 'dl' ia menunjukkan vitamin tersebut dari sumber tiruan atau kimia.
   Yang kedua, anda perlu cari perkataan 'mixed tocopherol' pada label bekas Vitamin E tersebut. Dan yang terakhir pilihlah vitamin E yang mengandungi Silenium. Kebanyakan Vitamin E di pasaran dijual berasingan dengan Silenium.
   Semestinya anda semua ingin memilih Vitamin E yang dihasilkan dari sumber semulajadi. Jadi, amalkanlah panduan yang telah dikongsikan ini. Pemilihan Vitamin berasaskan sumber semulajadi lebih baik berbanding sumber bahan kimia keran ia lebih mudah diserap oleh tubuh badan kita.

Salam kasih sayang..Nadia
Wassalam.

No comments:

Post a Comment