Monday, September 30, 2013

Tak nak tertipu lagi..

Teks : Nurnadia Md Jaini

Bismillahirrahmanirrahim..

   2 tahun lalu merupakan titik permulaan saya mula berkenal-kenalan dengan dunia perniagaan. Pelbagai cabang perniagaan saya cuba. Dalam banyak-banyak percubaan ada satu perniagaan ini yang meninggalkan kenangan pahit kepada saya dan suami.
   Sebelum terlibat dengan perniagaan itu, saya dan suami pernah membaca mengenainya dalam sebuah majalah. Perniagaan ini merupakan perniagaan MLM. Waktu itu sekadar baca dan rasa minat tapi tak terlalu teruja nak turut serta dalam perniagaan tersebut. Saya namakannya perniagaan B sahaja.
   Selepas beberapa bulan, suami saya membawa pulang flyer mengenai perniagaan B yang diberi oleh sahabatnya. Sahabatnya turut menyertainya dan telah mendapat pulangan modal. Tergugat juga iman bila dengar cerita sahabat suami. Dia juga mengajak kami untuk pergi ke perjumpaan bersama Pengurus B. Puas berfikir kami pun setuju.
   Hari yang dinantikan telah tiba. Kami dengan penuh semangat berkobar-kobar ingin mendengar tentang perniagaan tersebut dengan lebih terperinci. Melihat kepada personaliti pengurus itu, memang telan air liur saya. Dengar pula cerita-cerita kejayaannya makin percayalah saya dan suami untuk mengikut jejak langkahnya.
   Kami dibahagikan kepada beberapa kumpulan kecil untuk penerangan lebih terperinci dan pendaftaran. Dek termakan pujuk dengan kejayaan anak-anak buahnya, dengan keramahannya dan anak-anak buahnya saya dan suami bersetuju memilih pakej paling mahal yang bermodalkan RM3k lebih. Waktu itu pelbagai janji manis diberi. Dengan semangat yang menggunung tinggi saya dan suami berazam nak buat yang terbaik. Tapi terpaksa tunggu flyers yang dijanjikan dalam tempoh seminggu. Flyers itu bernilai RM50 ya. Bukan percuma.
   Seminggu berlalu. Dua minggu berlalu. Sebulan berlalu. Flyers yang dijanjikan tidak kunjung tiba. Semangat pula makin luntur. Tiada pula berita dari 'cikgu-cikgu' yang mengambil nombor telefon kami dan berjanji akan hubungi kami dan sentiasa pantau kami. Waktu itu sudah mula rasa tertipu. Hampir 3 bulan barulah flyers yang ditunggu tiba. Semangat kami telah tiada tapi sebab pelaburan kami terlalu tinggi kami cuba juga mengedarkan flyers yang diberi. Namun, tiada perkabaran langsung dari pelanggan mahupun cikgu-cikgu kami.
   Kami rasa sungguh tertipu. Kami rasa dianiaya. Tapi apakan daya kami yang bersetuju menyertainya. Bukan salah orang lain. Tapi perkara ini memang cukup menjadi  pengajaran paling bermakna buat kami berdua. Perniagaan B pula makin tidak kedengaran. Dalam Majalah W juga tiada lagi iklan tentang Perniagaan B.
   Alhamdulillah. Keputusan kami membuka perniagaan pakaian baby dan kana-kanak merupakan keputusan yang betul.

Salam kasih sayang...NAdia
Wassalam
  

No comments:

Post a Comment