Tuesday, September 24, 2013

Beri Khidmat Pelanggan Yang Baik

Teks: Nurnadia Md Jaini
Sumber:Seni Bisnes Terhebat Tao Zhugong

Bismillahirrahmanirrahim.
   Apabila berbicara tentang pelanggan, kita perlu tahu siapa pelanggan kita dan apa hak yang ada sebagai seorang pelanggan.
   1) Pelanggan Sentiasa Betul
       Sekiranya pelanggan tidak puas hati dengan perkhidmatan yang kita telah beri cuba untuk terima sebagai satu teguran dan cuba untuk perbaiki kelemahan perkhidmatan kita. Cuba sedaya upaya untuk memuaskan hati pelanggan kita. Contohnya, jika barang yang kita pos rosak disebabkan kecuaian kita, janganlah malu untuk meminta maaf.
   2) Jawab Pertanyaan dengan Segera
        Sekiranya pelanggan bertanya soalan tentang produk kita, cubalah untuk menjawab dengan secepat yang mungkin. Jika kita tidak tahu segeralah tanya kepada yang lebih pakar bagi mengelakkan pelanggan hilang kepercayaan kepada kita.
   3) Kenali pelanggan
        Cuba untuk kenal pelanggan kita lebih rapat. Tahu tentang nama samarannya, kesukaannya atau apa yang tidak disukainya.
   4) Setia Kepada Pelanggan kita
        Kita jangalah berat sebelah dengan pelanggan-pelanggan kita. Kita janganlah mengabaikan pelanggan lama kita dan hanya menarik pelanggan baru. Hargai pelanggan lama kita seperti memberi kupon pembelian atau diskaun pembelian kerana mereka masih membeli dengan kita.

Mari kit kaji siapa pelanggan kita dan kita amalkan apa yang sepatutnya kita buat untuk memikat hati pelanggan kita.

Salam kasih sayang..NAdia
Wassalam.

No comments:

Post a Comment