Monday, September 23, 2013

Perlukah Pengalaman Sebelum Mula Bisnes?

Teks: Nurnadia Md Jaini

Bismillahirrahanirrahim.
   'Boleh berniaga ke aku ni? Aku tak ada pengalaman. Keluar modal banyak-banyak, akhirnya rugi sendiri. Lebih baik aku kerja makan gaji je. Komfem hujung bulan gaji dah ada.' Pernah tak anda fikir macam saya pernah fikir ni? Saya yakin ramai di antara kita yang fikir seperti ini. Tiada pengalaman macam mana nak mula.
   Hasil pembacaan dari buku Nota Jutawan Nota Motivasi, Irfan Khairi ada menerangkan tentang pengalaman untuk berjaya. Menurutnya, sekiranya seseorang itu tidak mempunyai pengalaman, seseorang itu akan mencuba benda-benda baru. Kekurangan pengalaman inilah yang mendorong seseorang untuk mencuba sesuatu di luar kotak pemikirannya.
   Pesanan beliau juga, jika ada individu yang mengkritik apa yang kita lakukan walaupun kurang pengalaman, jawablah 'Bill Gates, Micheal Dell dan beliau juga memulakan perniagaan tanpa pengalaman.' Lihatlah mereka sekarang.
   Jadi, jangan jadikan tiada pengalaman sebagai alasan untuk anda masih berada di zon selesa anda dan saya juga.

Salam kasih sayang...Nadia
Wassalam.

No comments:

Post a Comment