Friday, November 1, 2013

Termenung Sejenak Melihat Kejayaan Orang Lain

Saya rasa sangat kagum bila bertemu dengan insan-insan yang punya hati yang tabah dalam kehidupannya. Saya sering 'terserempak' dengan individu yang bagi saya sangat berjaya tapi di sebalik kejayaan mereka terselit kesusahan yang terpaksa ditanggung mereka. Rupanya bukan senang untuk mereka mencapai kesenangan seperti hari ini. Disebabkan ketabahan mereka Tuhan kurniakan mereka kelebihan dalam perkara lain.
Kita sebagai hambaNya memang sepatutnya menerima apa jua yang Tuhan beri pada kita. Rezeki, nikmat, kesusahan, musibah, anak yang sakit, suami yang sakit dan sebagainya. Kadangkala saya rasa apa yang Tuhan bagi pada saya sudah cukup berat tapi rupanya ada lagi yang lebih berat ditanggung oleh orang lain. Dengan ketabahan mereka dan kepercayaan yang tidak berbelah bahagi kepada Allah SWT, mereka layak mendapat kejayaan dan kebahagian seperti hari ini.
Apa perniagaan yang mereka ceburi, mereka berjaya. Apa produk yang mereka jual, ada pembelinya. Alhamdulillah.

No comments:

Post a Comment