Wednesday, November 27, 2013

Nak pilih baju anak? Macam mana?

Teks: Nurnadia Md Jaini

Bismillahirrahmanirrahim.
   Lama juga tidak menjengah blog kesayangan saya ini. Sibuk dan terlalu banyak perkara yang ingin difokuskan. Entri kali ini saya nak kongsi sedikit tentang bagaimana kita sebagai ibu-ibu ingin memilih pakaian yang sesuai untuk anak-anak kita terutama si baby comel kita.
   Ada diantara ibu-ibu yang mempuyai anak-anak yang ingin memilih sendiri pakaina mereka. Memang seronok anak-anak sudah membesar dan tahu membuat keputusan sendiri cuma dalam masa yang sama kita juga boleh memantau pemilihan pakaian mereka terutama dari sudut keselesaan anak-anak.
   Selalunya, kita sebagai ibu-ibu sudah semestinya ingin memeberi keselesaan kepada anak-anak kita. Dari kita mengandungkan anak kita lagi mereka sudah selesa dalam 'pakaian' mereka di dalam perut kita. Pemilihan pakaian yang selesa selalunya dikaitkan dengan pemilihan fabrik yang betul. Kain kapas merupakan pilihan yang tepat kepada anak-anak kita yang sememangnye mempunyai kulit yang halus lagi mulus. Kulit mereka lebih sensitif kepada di mana sekiranya kita memilih fabrik yang tidak elok boleh menimbulkan masalah pada kulit mereka terutama pada baby. Kain yang menyerap peluh mampu memberi keselesaan maksimum pada anak-anak kita. Lagi teruk jika anak kita sememangnya kuat berpeluh dan memiliki masalah kulit.
   Pemilihan saiz yang betul juga membantu memberi keselesaan dan kekemasan kepada si pemakai iaiti si comel kita. Sekiranya anak kita mempunyai tubuh badan yang berisi tetapi disarung dengan pakaian yang kecil atau ketat sememangnya anak tidak akan selesa malah mungkin juga boleh menyebabkan masalah pernafasan sekiranya pakaian tersebut ketat dibahagian dada. Mungkin juga jika terlalu ketat  boleh menyebabkan timbul bekas/ garisan pada  kulit anak-kita di bahagian yang ketat itu. Kalau beli pakaian pon kita akan fikir yang lebih baik beli yang lebih besar dari yang lebih kecil. Kalau kecil memang alamatnya tak boleh dipakailah. Lain pula kalau kita pilih yang besar sedikit sekurang-kurangnya boleh pakai lama atau jika masih belum pakai boleh diimpan sehingga muat. Tapi janganlah bagi anak-anak pakai baju terlalu besar sebab tak kemas.
   Untuk baby yang baru lahir pula disarankan untuk cari pakaian yang mudah dipakai dan mudah dibuka. Bukan apa, baby kan masih lembut. Kalau nak pakaikan baju yang susah takut terseliuh pulak anak tu. Betul tak?
Ok. Nanti kita kongsi-kongsi lagi..Salam kasih sayang...Nadia
Wassalam

No comments:

Post a Comment