Tuesday, November 12, 2013

Fokus

Teks: Nurnadia Md Jaini

Bismillahirrahmanirrahim.
Agak lama tidak menaip entri baru. Terkejar-kejar masa untuk menyelesaikan pelbagai tugasan. Ditambah pula suami dah terjangkit 'chicken pox' yang saya alami minggu lepas. Kenalah jaga orang sakit lebih sikit.
Fokus. Dari pembacaan saya fokus amat penting apabila kita lakukan sesuatu. Kadang-kadang bila saya buat sesuatu saya akan terfikir semula apa sebenar yang sepatutnya saya fokuskan. Saya sangat berminat dengan bisnes barangan bayi dan kanak-kanak. Kalau boleh saya nak fokus untuk satu benda ini sahaja. Malangnya, untuk mencapai cita-cita saya untuk mengembangkan bisnes barangan baby ini saya terpaksa mencari sumber kewangan dari cabang lain pula.
Ini menjadikan saya tidak dapat fokus kepada satu benda sahaja. Saya hanya berniaga di pasar setiap hujung minggu jika tak perlu bekerja di pejabat pada hujung minggu. Ini bermakna hanya 2 hari sahaja masa saya peruntukkan untuk menjual barangan baby. Saya tak mampu nak dapatkan modal dengan cepat. Walaupun saya turut menjual barangan baby secara online tetapi sambutan tak semeriah jualan offline saya.
Dalam situasi saya, saya terpaksa membuat perkara lain untuk mencapai satu impian yang betul-betul saya inginkan. Bukan terpaksa tapi kreatifkan diri untuk mencapai impian saya. Saya rasa cara saya mungkin ada kekurangan tapi setiap orang mempunyai idea yang berbeza untuk selesaikan masalah mereka sendiri. Saya bereksperimen dengan situasi saya ini. Harap-harap saya dapat hasil yang positif hendaknya. Selepas itu, saya akan fokus 200% kepada bisnes barangan baby dan kanak-kanak saya. InsyaAllah.

Salam kasih sayang..
Wassalam.

No comments:

Post a Comment